Pemikiran di Hari Merdeka Ke 60, pada tahun 2023

 



Kita perlu tahu ahli politik di Malaysia tidak matang pembangkang maupun kerajaan kini.

Ada masalah dari ahli politik dari Perikatan Nasional (PN) tidak ingin guna logo Hari Kebangsaan ke 66. Tetapi, kalau kita tengok pada Hari Kebangsaan ke 55, apa pula Pakatan Harapan (PH) buat. Mereka tidak setuju dengan logo yang Najib buat.

Kami hanya harap, pembangkang kah atau kerajaan kini, fikirlah karma yang akan datang. Kalau setia pada rakyat, tidak ada tiruan. Hanya semangat yang buruk suka tiru untuk

Jadi ahli politik yang matang, bukan nak ketuk peribadi. Yang penting bahas lah tentang polisi negara dari ekonomi, pendidikan dan lain lain.

Tak bosankah tiap hari ketuk ini itu yang tidak berfaedah.

 Tonton lah apa Puan Mariam kata.


PH boleh kah buat perubahan yang ikut sejarah dan kaedah geografi ? Dr M dah banyak hancurkan Malaysia, tidak ingin kata tentang hal dia, tapi, harapan pada masa akan datang tidak lama lagi, PH boleh mengubah dan menyatukan rakyat Malaysia.

1. hormati sejarah

mengakui, Malaysia ditubuhi pada September 16,1963 dan bukan 31 Ogos 1957. 

Tahun 1957 adalah kemerdekaan dari British di Semenanjung Malaya bukan Malaysia.

https://ms.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Malaysia 

 http://www.arkib.gov.my/en/web/guest/penubuhan-malaysia-16-september-1963

Kalau begitu, tahun ini adalah 60 tahun, masih kurang dua minggu baru genap 60 tahun.

2. hormati zon geografi

kami sudah banyak kali cadang mengubah balik zon masa yang betul,ia itu, zon Semenanjung Malaysia dan Malaysia Barat. Hanya otak ada mental health problem ubah masa, walau perkara kecil bagi ramai orang, kenapa perlu ubah zon masa dan bukan hormati geografi. 

Yang PH boleh buat kini, adalah pada hari 16 September,2023 mengumunkan waktu sekolah di Semenanjung akan bermula pada jam 8 pagi. Kemudian, pada tahun 2024, mengikuti zon masa geografi yang betul, buangkan imej Dr M, seorang tokoh negarayang kurang cerdik.

https://malaysiakusayang.blogspot.com/2023/02/tukar-zon-masa-di-semenanjung-malaysia.html

https://malaysiakusayang.blogspot.com/2023/02/zon-masa-di-malaysia-yang-betul.html

 

Comments