Walaupun kerajaan Malaysia mengiktiraf United Examination Certificate (UEC), bukan kata penuntut dari sekolah swasta Cina dapat peluang masuk ke universiti tempatan.
UNESCO telah mengalakkan menggunakan bahasa ibunda belajar dan mengajar, https://www.unesco.org/en/articles/why-mother-language-based-education-essential seperti mana AI kata:
- Better Learning: Children are more likely to understand lessons and read with comprehension when taught in their first language.
- Increased Participation: They communicate better with teachers and engage more in classroom activities.
- Stronger Foundation: It provides a solid base for learning other languages and accessing higher education.
- Inclusion & Equity: It helps marginalized children, girls, and rural students stay in school longer and perform better.
- Cultural Preservation: It connects education to cultural heritage and fosters mutual understanding.
- Improved Outcomes: Studies show children in mother-tongue education are significantly more likely to read with understanding.
- UNESCO urges governments to implement multilingual education policies from the early years of schooling.
- They advocate for a shift from monolingualism to inclusive, multilingual systems that recognize the importance of local languages.
Kenapa kaum Melayu bukan tulin tidak cerdik? Banyak masalah dari segi makanan, makan banyak cili, bahasa ibunda mereka, seperti Bahasa Jawa, Batak sudah dihapuskan oleh Dr M.
Walau mereka, Melayu bukan tulin masih menggunakan bahasa tuturan ibunda, tetapi di sekolah pula tidak ada, seperti orang asli, anak mereka tidak melancut ke tahap tinggi, kerana mereka tidak faham bahasa Melayu.
Yang penting, UEC telah diterimakan di univeriti luar negara, graduan UEC tidak risau langsung, hanya DAP yang sendiri mengacau sarang semut.
Malaysia tidak semacam Singapura, menggunakan meritokrasi, walaupun dapat keputusan cemerlang, quota di universiti juga terhad untuk kemasukan.
Isu Unified Examination Certificate atau UEC sekali lagi mencetuskan polemik nasional. Ada yang melihatnya sebagai soal keadilan pendidikan, ada yang menganggapnya ancaman kepada bahasa kebangsaan dan dasar pendidikan negara. Namun hari ini, isu ini bukan lagi sekadar akademik ia telah menjadi ujian politik, isu perlembagaan, dan ujian kepada kestabilan kerajaan perpaduan. Dalam Podcast Explain Sikit, Kini! Kita bersama dua panel jemputan bagi membincangkan isu ini iaitu Eddin Khoo, Pengarah PUSAKA dan bekas Pengerusi Pasukan Petugas Dasar UEC (2018–2020) serta Teng Chang Khim, bekas Speaker dan exco DUN Selangor dan bekas pimpinan kanan DAP ►Timestamps 3:23 - Mengapa UEC wujud, dalam konteks apa ia lahir, dan sejak bila isu mengenai pengiktirafannya menjadi sensitif di Malaysia? 7:55 - Memahami perlembagaan 152 12:16 - Apakah keputusan task force dari Pasukan Petugas Dasar UEC (2018-2020) 25:18 - Jika UEC diiktiraf, adakah wajar atau perlu pengiktirafan bersyarat? 31:49 - Isu ini perlukan perbincangan yang berterusan 39:23 - Manifesto UEC bermula sejak era zaman Najib Razak lagi 42:43 - Bukan salah Anwar Ibrahim? 49:54 - Tiada hujung kukuh untuk menafikan pengiktirafan UEC 55:27 - Lihat soal hak mengikut peruntukan perlembagaan yang ditetapkan 57:53 - Apa salahnya membuat tuntutan ?


Comments