Kaum Melayu dan Kaum Orang Asli ada beza kah?

 

Adakah kaum Orang Asli dan Melayu ada beza? 

Dari segi fizikal tidak jauh, ini bukan kata kaum Melayu itu adalah kaum Orang Asli. 

Berapa kaum Melayu mengambil bahagian di joget lambak? 

Memang kaum Orang Asli ada menjadi Muslim, dia tidak mengikuti cara hidup orang asli lagi, kesian kan. Buangkan budaya dan bahasa sendiri.


 Pejabat Islam Tapah larang orang Melayu sertai joget lambak Orang Asli

 https://www.malaysiakini.com/news/721823

Pejabat Islam Tapah adakah data berapa orang Melayu ambil di bahagian joget lambak ? Dari sini, kita tahu, lebih ramai kaum Melayu sudah tidak minat Islam lagi.

 

“Sebelum memulakan majlis, Orang Asli akan mengamalkan sembah berhala, menyembah nenek moyang (orang yang sudah meninggal) untuk meminta izin supaya majlis tersebut berjalan dengan lancar.

“Perbuatan tersebut boleh ditahan di bawah kesalahan perbuatan atau perkataan murtad Seksyen 13 Enakmen Jenayah Syariah (Perak) 1992.

Ini kan budaya kaum Orang Asli di Tapah, hanya kaum Melayu tidak tulin tidak menghormati nenek moyang. Buangkan budaya sendiri macam Reduan TEE. 

Kami rasa kaum Orang Asli kini yang tukar agama ke Islam tentu kesal macam Menalau di Sarawak kerana ketua mereka yang tamak kuasa, kahwin orang putih tetapi tukar agama dari Kritian ke Islam.

 

“Dan kami tak pernah jemput orang Melayu untuk sertai joget lambak, ini untuk mereka yang diundang saja…jika ada orang lain (yang tak diundang), kami akan minta mereka beredar,” katanya lagi.

 “Ini kerana kami Orang Asli sangat berpegang kepada tradisi dan budaya kami,” katanya lagi.

 Tok batin: Acara joget lambak tak jual arak, hanya diundang boleh masuk

 https://www.malaysiakini.com/news/721844

 Lain kali buatlah kad kaum orang asli,hanya orang asli tulin, yang bukan agama Islam boleh masuk kampung orang asli. Ini sudah bukti, macam mana agama memecakkan persaudaraan. 

Nanti satu hari, Islam di dunia tidak begitu kuat lagi, macam mana dengan pagawai yang bertugas di pejabat agama Islam di Malaysia ? 

Agama adalah satu pilihan bukan paksaan.

 

Comments